piątek, 13 stycznia 2012

Radhanath Swami o entuzjaźmie i cierpliwości

Entuzjazm i cierpliwość są dwiema podstawowymi zasadami, które określają podporządkowaną duszę. Jeśli posiadamy jedynie entuzjazm bez cierpliwości, wówczas nasza praca będzie bardzo dzieżka i z całą pewnością porzucimy ją z powodu braku natychmiastowych rezultatów. "Panie, modlę się każdego dnia, żyję w uregulowany sposób, wyrzekłem się tak wielu rzeczy tego świata, pracuję tak ciężko i wciąż nie otrzymałem tego, czego pragnę. Uczyniłem dla Ciebie tak wiele, a co dałeś mi w zamian? Rezygnuję. Co z Ciebie za Bóg? Nie jesteś gentlemanem. Nie jesteś dobrym businessmanem. Idę gdzieś indziej. Będę się cieszył." To właśnie dzieje się z naszym entuzjazmem jeśli nie posiadamy cierpliwości. A co jeśli jesteśmy cierpliwi, lecz brak nam entuzjazmu? Wówczas po prostu czekamy, czekamy, czekamy... To tak jak człowiek, który mówi: "Cóż, jestem bardzo cierpliwy, by osiągnąć tytuł doktora, jednak nie udam się na uniwersytet, nie będę studiował. Po prostu zaczekam." Zatem należy mieć zarówno entuzjazm jak i cierpliwość.