sobota, 16 czerwca 2012

Radhanath Swami o dumie i zawiści

Cztery materialne kwalifikacje - wysokie narodziny, piękno, wiedza oraz bogactwo - posiadają tendencję do rozwinięcia dumy w osobie, która je posiada. A gdy ktoś jest dumny zostaje opętany tą wielką iluzją, która mówi: "Poza mną nie ma nikogo bardziej godnego cieszenia się udogodnieniami tego świata. Cokolwiek dobrego, wspaniałego czy najbardziej przyjemnego - to ja na to zasługuję." Taka osoba nie potrafi tolerować sytuacji, gdy ktoś ma coś lepszego od niej. Z dumy rodzi się zawiść. Możemy zobaczyć, że gdy jesteśmy pokorni myślimy, że nie zasługujemy na nic. Uważamy, że każdy jest lepszy od nas. Zatem taki pokorny stan umysłu sprawi, że jeśli ktoś dostanie coś, a my nie dostaniemy niczego będziemy myśleć: "Tak. To jest właściwe i sprawiedliwe. Tak właśnie powinno być." Jeśli jednak jesteśmy dumni, nie będziemy mogli tego znieść: "Dlaczego on to ma, a nie ja? Dlaczego ta osoba zebrała całe uznanie, a nie ja? Dlaczego ta osoba otrzymuje szacunek, a nie ja? Dlaczego ta osoba jest bogata, a nie ja?" Ta zawiść zrodzona jest z fałszywej dumy. Nie jesteśmy w stanie tolerować widoku, gdy ktoś przewyższa nas w czymkolwiek. Ta cecha nie dotyczy wyłącznie niskiej klasy kryminalistów i złodziei. Mają ją nawet egzaltowani yogini i półbogowie.