poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Radhanath Swami o wierze i nauce

Naukowe podejście polega na tym, że akceptujemy coś wyłącznie wtedy, gdy mamy jakiś namacalny dowód potwierdzający istnienie tego czegoś. Uwierzę, jeśli mi to pokarzesz. Jeśli nie jesteś w stanie pokazać mi Boga, jeśli nie postawisz Go przede mną, bym Go zobaczył, dotknął, powąchał, posmakował - bezpośrednio doświadczył zmysłami, w jaki sposób oczekujesz, że w Niego uwierzę i pozostanę przy tym naukowcem? Jest to wielki sofizmat, ponieważ w rzeczywistości wszystko co uznajesz za prawdziwe, nie może być potwierdzone poprzez postrzeganie zmysłowe. Akceptujesz to jednak. Gandhi był ojcem Indii. Ale skąd to wiesz? Czy możesz go zobaczyć, czy możesz się z nim spotkać? Nie jesteś wstanie pokazać mi Gandhiego bardziej, niż ja jestem w stanie pokaz ci Boga. W jaki sposób wiesz, że Mahatma Gandhi istniał? Poprzez książki, poprzez osoby, które go znały, poprzez wiarę. Istnieje tysiące razy więcej książek wyjaśniających naturę i historię wydarzeń, w których brał udział Bóg w tym świecie niż ma to miejsce w przypadku Pana Gandhi. Istnieją święci oraz mędrcy we wszystkich tradycjach świata, w całej jego historii, którzy wyjaśniają, że Go spotkali, że Go doświadczyli. Wiara jest częścią naszego życia i podstawą praktycznie wszystkiego co uznajemy za prawdę. I wiara ta opiera się na tym, czego nigdy nie doświadczymy za pomocą naszych zmysłów.