poniedziałek, 16 sierpnia 2010

Radhanath Swami o tendencji do panowania nad innymi.

Tendencja do panowania nad innymi... Ludzie w tym świecie bardzo lubią służyć swoim umysłom i zmysłom, a jeszcze bardziej lubią mieć ludzi, którzy służą ich umysłom i zmysłom. W ten sposób myślą: "To ja jestem panem" i praktycznie w każdym aspekcie życia stają się odurzeni tym błędnym zrozumieniem swojej pozycji. Nawet żebracy na ulicy mają swoją hierarchię. Kto służy, kto jest przy władzy, kto ma większy prestiż... Ten rodzaj fałszywego ego jest obecny nawet u owadów, ptaków, zwierząt lądowych i ryb. W każdym gatunku życia ahankara nakłania nas mówiąc: "Jestem kontrolerem, jestem panem." Rekin, który pływa w oceanie zjada wszystko na co ma tylko ochotę. Robi to nawet wtedy, gdy nie jest głodny. Gdy przepływa koło małej rybki, która ucieka przed nim w strachu myśli sobie: "Ach! Tak, jestem rekinem." Ale ta mała rybka zawsze znajdzie sobie jeszcze mniejszą rybkę, by nad nią zapanować, która z kolei znajdzie sobie najmniejszą z ryb. I nawet ta najmniejsza z ryb znajdzie jakąś roślinę, czy nowo narodzoną rybkę, by ją zdominować. Każdy chce panować nad czymś lub nad kimś, gdyż jest no naszą tendencją. Jednak naszą wieczną naturą nie jest dominowanie innych, a odnajdywanie pełnej błogości w całkowitym podporządkowaniu się woli Krsny. To praca w pełnej harmonii w nastroju sługi każdej istoty dla przyjemności Krsny. To jest Vaikuntha.